Harputlu L. (Yürütücü), Güryay B.
Sanal gerçeklik (SG) teknolojisi, bilgisayar teknolojisi kullanılarak oluşturulan ve kullanıcıları tamamen yeni bir dijital ortama taşıyan sanal ortamı ifade eder. Eğitimde sanal gerçeklik (SG) teknolojilerinin kullanımı, eğitime yeni bir boyut kazandırmıştır. SG teknolojisinin özellikle yabancı dil eğitimi alanında önemli potansiyellere sahip olduğu da uzun zamandır kabul edilmektedir. Dil becerileri arasında sözlü iletişim becerisi çok ayrı bir öneme sahiptir. İş, eğitim, sosyal ilişkiler ve birçok diğer alanlarda başarılı olmak için etkili sözlü iletişim becerilerine sahip olmak büyük önem taşır. Konuşma becerisi artık sadece yüz yüze değil teknolojinin getirdiği yeniliklerle sanal ortamlarda da etkilidir. Şüphesiz, dil öğretiminde önemli bir yeri olan sözlü iletişimin en karmaşık hali özellikle resmi ortamlarda, topluluk önünde konuşmaktır. Topluluk önünde konuşma becerisi bireyin hayatı boyunca kullanacağı, bireyin saygınlığını ve toplum içindeki yerini etkileyen, içerisinde fiziksel ve psikolojik unsurları barındıran karmaşık bir beceridir. Topluluk önünde konuşmanın yabancı bir dilde yapılması karmaşık ve çok boyutlu bir kavramdır ve öğretmen eğitimi açısından da önemli bir konudur. Özellikle İngilizce öğretmen yeterlikleri çerçevesinde topluluk önünde konuşma becerisi, öğretmenlerin sınıf içinde İngilizce olarak etkili iletişim kurmalarını ve öğrencileri etkilemelerini sağlayan önemli bir beceridir ve stres kaynağı olabilir. Topluluk karşısında konuşma kaygısı olan öğretmen adaylarının bu kaygıyı azaltmaları için, öğretmen oldukları zaman tedirginlik ve başarısızlık duygusu hissetmemeleri için tedbirlerin lisans döneminde alınması gerekir. Yaşadığımız yüzyılda teknolojinin özellikle SG uygulamalarının da eğitime katkısı tartışılmaz. Topluluk önünde konuşma becerileri, 21. Yüzyılı öğretmen mesleki gereksinimlerine uyum sağlamak adına önemli bir yetkinlik olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmada, öğretmen adaylarının belirli bir grup insanın önünde konuşma yaparken, izleyicilerin varlığı nedeniyle yoğun bir endişe yaşaması durumuna odaklanılacak ve topluluk önünde konuşma kaygısı yüksek olan öğrencilerin görüşlerine dayanarak, SG kullanımının konuşma kaygısını azaltmadaki etkisi incelenecektir. Bu doğrultuda, topluluk önünde konuşma kaygısı yüksek olan öğrencilerin görüşlerine dayanarak, İngilizce öğretmen adaylarının topluluk önünde konuşma kaygıları, virtualSpeech sunum deneyimleri ve bu deneyimlerin topluluk karşısında konuşma kaygılarının azaltılmasına etkilerine dair görüşleri incelenecektir. Bu çalışmanın hedefleri; öğretmen adaylarının topluluk önünde konuşma kaygı düzeylerini, yabancı dilde konuşma kaygısına yol açan kaynakları, tutum ve başa çıkma stratejilerini belirlemek ve SG kullanılmasının konuşma kaygılarının azaltılması konusunda öğretmen adaylarının görüşlerini tespit etmektir.
Karma yöntem kullanılacak bu çalışmanın nicel bölümünde Topluluk Önünde Konuşma Kaygısı ölçeği için anabilim dalının tüm öğrencilerine ulaşılmaya çalışılacaktır. Araştırmaya İngilizce Öğretmenliği Programına 2024-2025 akademik yılında kayıtlı öğrencilerin tamamı yani, yaklaşık 400 öğretmen adayı alınacaktır. Bu öğrenciler arasından gerekli koşulları sağlayan 6 asil 2 yedek öğretmen adayı sunum ve sunum sonrası araştırma aşamalarına devam edecektir. SG yazılımının kullanımının topluluk önünde konuşma kaygı düzeyini azaltma aracı olarak hizmet edebileceği fikrinden hareketle, seçilen öğretmen adayları VirtualSpeech yazılımını kullanarak üç sunum yapacaktır. Nitel kısımdaki yarı-yapılandırılmış mülakatlar aracılığıyla, araştırmacılar katılımcıların topluluk önünde konuşurken hissettikleri duyguları, kaygıları ve başa çıkma mekanizmalarını sorgulayacaklardır.